Hei kaikille foorumilaisille!
Olen peräti parikymppinen opiskelija, jonka lapsuuteen ja nuoruuteen kuuluivat puu- ja keppihevoset hyvin suurena osana. Rakensimme niitä itse, minun kotonani oli itse rakennettu talli niille ja kavereiden puuhevosia asustelemassa tallissani.
Koska olen jo aikuisuuteen ehtinyt, hautasin puuhevosharrastuksen (josta keppihevoset jäivät viimeisinä aikoina kokonaan pois) vuosia sitten, ja annoin hienon tallinkin isälle puuvajaksi, jonka nurkkaan kokosin hyväkuntoisimmat hevoset odottamaan parempia aikoja.
Siitä on tosissaan useita vuosia, ja muutama päivä sitten isä soitti ja kysyi vieläkö noita hevosia tarvitsee. Kävin siis vanhempieni luona kaivamassa kaikki vanhat hevoset päivänvaloon, ja mietin vieläkö joku harrastaa puuhevosia.
Yläasteikäisenä olisin ollut onnesta soikeana, jos jostakin olisi voinut oikeasti ostaa hevosen, ettei sitä olisi tarvinnut rakentaa. Mutta Googlesta katsoessani löysin vain tämän foorumin, jonka aktiivisuutta kovasti muuten epäilin! Keppihevosyhdistyksen sivuista en osannut sanoa käykö siellä enää kukaan, ja minne ovat kadonneet puuhevoset?
Aikoinaan jokainen luokallani ollut tyttö halusi oman puuhevosen, ja sellainen sitten rakennettiin yhdessä ja pistettiin minun kotitaloni pihalle rakennettuun talliin asumaan. Silloin luettiin Hevoshullusta puuhevosleiri-ilmoituksia, ja yhdelle osallistuinkin kahtena peräkkäisenä kesänä vieden oman hevosen mukanani (toisena vuonna kaverini hevosineen lähti matkaan myös). Internet tuli vasta aika myöhäisessä vaiheessa mukaan kuvioon, mutta silloin toiminta myös netissä oli aktiivista ja sain uusia ystäviä sitä kautta, minkä lisäksi omien nettisivujemme vieraskirja oli jatkuvasti pullollaan tuttujen ja tuntemattomien viestejä!
Harrastimme myös oikeasti ratsastusta jokainen omilla talleillamme, minkä vuoksi monen aikuisen oli vaikea ymmärtää minkä takia puuhasimme vielä puisten hevosten kanssa, kun kävimme kerran ratsastamassa ihan oikeillakin. Oma puuhevostalli oli kuitenkin ihan erillinen maailmansa, hevoset olivat meidän omia, ja niille sai keksiä mielenkiintoisia tarinoita, kirjoitella tallipäiväkirjoja, kokoontua yhteen viettämään viikonloppuja kavereiden kanssa... Me pidimme jopa omia leirejä (hiihtolomallakin kerran). Se, jos mikä oli hyvä tapa pitää yllä kaveripiiriä ja tehdä jotakin kehittävää.
Millaista tämä harrastus on nykyään? Ketkä tänne foorumille kirjoittavat?
Nyt minulla olisi jollekin aktiiviselle harrastajalle mahdollisuus tarjota ainakin kaksi isoa puuhevosta (ja kaksi isoa heppaa lisää, mutta niistä pitää vielä kysellä kaveriltani olisiko hänellä tarvetta antaa niitä esimerkiksi kummilapsille), mutta haluan ensin selvittää kiinnostavatko puuhevoset enää ketään nuorta.
Ja jos ketään kiinnostaa, voin kyllä kertoa vaikka millaista oli puuhevosharrastus jopa yli 10-vuotta sitten.